tisdag 20 oktober 2015

Förvaltningslagen, 4 §, 2 st.

"Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt."

Så lyder det. Andra stycket i förvaltningslagens fjärde paragraf.

Det är länge sedan jag tappade räkningen på hur många gånger jag varit i kontakt med myndigheter av olika anledningar. I dessa kontakter har ofta hänvisats till olika lagar.

Kunskap är makt. För att kunna hävda min rätt och bemöta myndigheter när de hänvisar till olika lagar har jag systematiskt börjat läsa igenom de lagar de hänvisar till. Det tar naturligtvis en hel del tid, för lagtext är inget man skummar igenom, men jag har hittat en del favoritstycken i de lagar jag läst. Ett av mina absoluta favoritstycken är just andra stycket i förvaltningslagens fjärde paragraf. Så här ser hela fjärde paragrafen ut:

Förvaltningslag (1986:223)

Myndigheternas serviceskyldighet

4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd
och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör
myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den
utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den
enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

Om någon enskild av misstag vänder sig till fel myndighet, bör
myndigheten hjälpa honom till rätta.

Smaka på orden, en bit i taget!

Varje myndighet...” Det betyder att det gäller alla myndigheter, utan undantag.

”...skall lämna upplysningar, vägledning, råd...” Inte får, inte kan, inte bör, utan SKALL lämna upplysningar, vägledning, råd...  De är tvungna! Enligt lagen!

Till sist då mitt favoritstycke. ”Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.” Enskilda – det är du och jag det. Enskilda medborgare. Och så var det det där fina ordet SKALL igen. SKALL besvaras! Så snart som möjligt. Vad innebär egentligen så snart som möjligt? Ja, det är naturligtvis inte lika glasklart som resten av texten, men en sak är i alla fall glasklar – om man inte svarar alls, då har man inte svarat så snart som möjligt.

Om lagen säger att man SKALL besvara frågor från enskilda så snart som möjligt, och man som myndighetsperson inte svarar alls, då bryter man mot lagen. Om man bryter mot lagen, då är man en brottsling.
                                              
Det ger mig kraft i min kamp att veta att varje gång jag skickar ett meddelande med en ny fråga till en myndighetsperson som försöker gömma sig och tiga ihjäl problemet, så gör jag den personen till en brottsling. Nu har de gömt sig länge nog! Nu är det dags att sätta strålkastarljuset på brottslingarna!

Om du vill läsa mer om förvaltningslagen så finns den på


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar