måndag 19 oktober 2015

I begynnelsen var infektioner

För ett drygt år sedan fick jag diagnosen celiaki, eller glutenintolerans som det kallas på vanlig svenska. Jag tål inte proteinet gluten som finns i vete, råg och korn.

När jag började äta glutenfri kost upphörde infektionerna omgående. Jag trodde då att det var början till slutet på en mer än ett decennium lång mardröm. Föga anade jag att det var nu den svåraste kampen skulle börja. Kampen mot myndigheterna.

10 mars 2005 besökte jag Ekerö vårdcentral. Jag hade då länge drabbats av kraftiga infektioner som varade allt längre och återkom allt tätare. Jag har alltid blivit förkyld lätt, men efter millennieskiftet hade problemen tilltagit.

Efter ett snabbt blodprov fick jag ett lika snabbt besked. ”Vi hittar inga bakterier, det är en vanlig virusinfektion, den går över av sig själv.” Under åren som följde fick jag höra samma sak om igen. Jag blev ignorerad, ifrågasatt, avfärdad och behandlad som en hypokondriker. Själv var jag övertygad om att det inte var fullt så enkelt. I dag vet vi att jag hade rätt. Jag har nu ätit glutenfri kost i ett drygt år och varit infektionsfri lika länge.

Under resans gång konstaterades också lågmalignt lymfom (en ”lågelakartad” form av blodcancer), utmattningsdepression (utbrändhet), magsår och en del annat smått och gott.

Eftersom det ”bara var en vanlig virusinfektion” blev jag inte sjukskriven. Att jag större delen av tiden var för sjuk för att orka arbeta spelade ingen roll. Det tog nästan sju år innan jag till slut blev sjukskriven.

Konsekvenserna av att bara kunna jobba korta perioder och däremellan sakna inkomst blir naturligtvis katastrofala. Jag är i dag helt utblottad. Jag har tvingats gå från hus och hem och jag är skuldsatt upp över öronen.

Denna blogg är tänkt att beskriva den kamp jag fört under mer än ett decennium, och fortfarande för, mot sjukdom, maktmissbruk och en välfärd i sönderfall. Vi har fått ett nytt Sverige. Ett Sverige med systemfel i samhället. Vården är så upptagen med att leka företag att man inte har tid att lyssna på patienterna. Myndigheter bryter systematiskt mot lagen. Makthavare bemöter dem de är satta att tjäna med respektlöshet, arrogans och maktfullkomlighet.

Jag tänker sätta strålkastaren på de fel som begås. Jag tänker också sätta blåslampan i baken på de makthavare som missbrukar sin ställning. Somliga kommer säkert att tycka illa om det jag skriver, men det ser jag närmast som en merit. Om jag kan få till stånd någon form av förändring, så är det värt det. Och om man redan förlorat allt, så finns det ju inget mer att förlora.

Jag kommer huvudsakligen att publicera två typer av inlägg, dels av berättande karaktär, där jag redogör för vad som hänt och händer, dels inlägg av mer reflekterande karaktär, där jag tar upp och kommenterar något specifikt ämne med anknytning till det jag upplevt. Parallellt kommer jag också att publicera inlägg om vad som händer just nu på en facebooksida med samma namn. Adressen till facebooksidan är facebook.com/svaltresan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar