fredag 4 december 2015

Min nya karriär: psyk- och socialfall

I dag inleder jag min nya karriär: psyk- och socialfall. I dag fick brev från Försäkringskassan. Det är skrivet på Försäkringskassefikonspråk, Ffs, och det kan ibland vara lite svårt att förstå, så jag har lagt in några noter som jag förklarar efter brevet.

 
 


1) Jag är INTE arbetslös. Jag har ett företag som jag kan börja jobba med så snart min hälsa och Skatteverket tillåter. Jag erbjöds av min dåvarande handläggare, Jacky Pereira, ett överlämningsmöte med Arbetsförmedlingen. Jag förklarade att jag var intresserad, eftersom jag förstått att det var enda sättet att få någon form av ekonomisk ersättning under utförsäkringsperioden. Jag förklarade också att jag var helt utan pengar och därför inte kunde ta mig till något möte i Stockholm. Jag föreslog att mötet i stället kunde hållas på Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens gemensamma servicekontor i Kungälv, men det var han inte intresserad av.

2) Ffs för ”Du är en hypokondriker som ljuger och försöker inbilla oss att du är sjuk.” Det var en magisk natt, den där natten mellan 31 juli och 1 augusti. Jag blev frisk från en utmattningsdepression bokstavligt talat över en natt. Jag är rent av en medicinsk sensation. Annars är ju ett av de främsta kännetecknen för utmattningsdepression att återhämtningen går långsamt och tar lång tid. Försäkringskassans har upptäckt något som min psykiater, som har 25 års erfarenhet, inte förstår. Han anser nämligen att jag blivit sämre och det har han också skrivit i sitt läkarintyg. Men, vi skall vara glada att Försäkringskassans handläggare besitter en sådan oerhörd medicinsk kompetens. Tänk så mycket pengar Försäkringskassan sparar när de vägrar godkänna psykiaterns läkarintyg. Säkert en hel bråkdel av de skatteintäkter som övriga samhället går miste om när jag hindras från att komma igång med mitt företag. Leve suboptimeringen! Cynisk? Vaddå, jag? Nu förstår jag inte.

3) Ffs för ”Som av en ren händelse glömde vi att berätta detta för dig. Vi brukar berätta det efter att utförsäkringsperioden är över. Det blir billigare så.”

4) Ffs för “Något kryphål måste vi ju hitta, om vi skall kunna neka dig sjukpenning, trots att din psykiater skriver så gedigna läkarintyg. Vi vet att det var vi som ordnade så att du inte hade pengar till att besöka läkaren, men det låtsas vi inte om, för då kan vi ju inte underkänna läkarintyget på grund av att du inte träffat psykiatern personligen.”

5) Ffs för ”Vi har visserligen redan sagt det två gånger, men i Ffs är alla goda ting tre, så därför säger vi det en gång till.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar