fredag 29 januari 2016

Brev till Kungälvs socialpolitiker

I dag har jag skickat följande brev via e-post till politikerna i Sociala utskottet och Sociala myndighetsnämnden i Kungälvs kommun:

Jag tänker kanske fel.

Jag är företagare och entreprenör, och det färgar naturligtvis mitt sätt att tänka. Jag tänker i termer som investering och avkastning.

Men, jag tänker kanske fel.

Jag tänker att det borde vara av intresse för samhället i allmänhet, och Kungälvs kommun i synnerhet, att jag så snart som möjligt kommer tillbaka till arbetsmarknaden och kan försörja mig själv, så att kommunen slipper betala ut socialbidrag.

Men, jag tänker kanske fel.

Jag tänker att det vore en lönsam investering för kommunen att göra det möjligt för mig att genomföra den rehabilitering som läkare och sjukgymnast rekommenderat. Då kommer jag fortare tillbaka till arbetsmarknaden. Kommunen får in skatt i stället för att betala ut socialbidrag.

Men, jag tänker kanske fel.

Jag tänker att socialtjänstens verksamhet i först hand borde handla om solidaritet, medmänsklighet och omtanke, inte om budgetkontroll. Det står åtminstone så i Socialtjänstlagen:

1 kap. Socialtjänstens mål, 1 § Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas
     – ekonomiska och sociala trygghet,
     – jämlikhet i levnadsvillkor,
     – aktiva deltagande i samhällslivet

Men, jag tänker kanske fel.

Tänker jag fel?

Om du bryr dig, och det tycker jag att du borde göra, eftersom du är engagerad i kommunens socialtjänst, så finns mer information här:

Blogginlägg

Bilaga till ansökan om bidrag

Skrivelser som hänvisas till i bilagan ovan (bilaga 9-12)

Med vänlig hälsning
Kjell Samuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar