fredag 23 oktober 2015

Det kom ett svar. Typ...

I mitt förra blogginlägg ”E-post till myndigheter 151022” kunde ni läsa ett brev som jag just skickat till ett antal mottagare inom Försäkringskassan, Skatteverket, Ekerö kommun och regering och riksdag. Redan samma dag kom ett svar. Typ. Eller kanske ickesvar vore ett bättre namn. Detta svar/ickesvar har föregåtts av en lång brevkonversation. För den som vill läsa hela konversationen följer här ett antal länkar i kronologisk ordning.



Mitt senaste svar följer nedan:

Hej Lena!

En kollega på Chalmers sa en gång: ”Det enda förakt som är större än folkets förakt för politikerna är politikernas förakt för folket”. Om det ligger någon sanning i det, så är demokratin i fara. Professor Jerzy Einhorn sa i sitt tal vid riksdagens manifestation den 27 januari 1998 till minnet av Förintelsen: ”Demokratin har många brister, men alternativen är djupt skrämmande.” Han sa också. ”Demokrati måste ständigt vårdas och värnas.” Om demokratin skall överleva, så måste medborgarna och deras valda representanter respektera varandra. Vill vi möta respekt, så måste vi också behandla andra med respekt.

1 oktober skickade jag ett brev till bland andra socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. I detta brev riktade jag ett antal frågor till henne. Redan samma dag kom ett svar. Föredömligt snabbt. Svaret kom dock inte från Annika Strandhäll, utan från Lena Bergström Wiegurd, Brevhandläggare åt socialförsäkringsminister Strandhäll, Socialdepartementet. Svaret från Lena Bergström Wiegurd började så här:

Hej Kjell

Tack för ditt brev och för att du delar med dig av dina erfarenheter till regeringen. Jag beklagar den jobbiga situation som du beskriver i ditt brev.

Som du kanske känner till kan varken politiska tjänstemän eller statsråd kommentera eller ingripa i enskilda fall.
Detta skulle kunna uppfattas som ministerstyre, vilket är förbjudet enligt svensk lag. Jag måste därför tyvärr hänvisa dig till berörda myndigheter direkt.

2 oktober skickade jag ett nytt brev, som svar på brevet från Lena Bergström Wiegurd. Detta brev besvarades aldrig.

22 oktober skickade jag ett nytt brev, även denna gång till bland andra socialförsäkringsminister Annika Strandhäll, för att påminna om att jag fortfarande väntar på svar. Även denna gång kom ett svar redan samma dag. Även denna gång från Lena Bergström Wiegurd. Svaret löd så här:

Hej Kjell

Tack för ditt brev och för att du delar med dig av dina erfarenheter till regeringen. Jag beklagar den svåra situation som du beskriver i ditt brev.

Som du kanske känner till kan varken politiska tjänstemän eller statsråd kommentera eller ingripa i enskilda fall.
Detta skulle kunna uppfattas som ministerstyre, vilket är förbjudet enligt svensk lag. Jag måste därför hänvisa dig till Försäkringskassan för att få svar på dina frågor.

Jag har förståelse för att en minister inte hinner svara på alla brev själv. Jag kan till och med ha en viss förståelse för att man använder standardsvar, men jag har ingen som helst förståelse för att man skickar samma standardsvar två gånger om, till samma mottagare och i samma ärende. Det är nonchalant och respektlöst, och främjar inte på något sätt uppbyggnad av ömsesidig respekt.

Eftersom bifogade mail inte verkar bli lästa, upprepar jag de frågor jag ställde:

Annika Strandhäll, som högsta politiskt ansvariga för våra lagstadgade socialförsäkringar, vad har du för kommentarer till det jag skrivit? Du sa nyligen att ”Vår ambition är att se till att människor får, på ett individuellt plan, det stöd och den hjälp som man behöver för att komma tillbaks till arbetsmarknaden så snart som möjligt.” Jag är beredd att påbörja resan tillbaka till arbetsmarknaden i morgon dag. Det enda stöd jag behöver är att myndigheterna slutar bryta mot lagen. Jag behöver få ut det ekonomiska stöd som jag enligt lagen har rätt till. Jag behöver få bort det ”yrkesförbud” som Skatteverket belagt mig med genom att dra in min F-skatt och momsregistrering. Vad tänker du göra för att bidra till att detta blir verklighet? Är du beredd att skrida till handling, eller var det du sa bara tomma ord?

Man kan tycka vad man vill om ministerstyre, jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om detta. Jag nöjer mig med att konstatera att regeringen, enligt regeringsformen, har laglig rätt att diktera hur myndigheterna skall utföra sina arbetsuppgifter. Om en myndighet inte följer lagen finns därmed inget hinder för regeringen att ingripa.

Om jag vore socialförsäkringsminister och i rikstäckande media basunerade ut att ” Vår ambition är att se till att människor får, på ett individuellt plan, det stöd och den hjälp som man behöver för att komma tillbaks till arbetsmarknaden så snart som möjligt.”, så skulle jag finna det utomordentligt allvarligt om en eller flera av de myndigheter som administrerar socialförsäkringen saboterar denna ambition genom att inte följa lagen. Jag skulle omgående se till att den regering som jag var del av gav tydliga instruktioner till den eller de myndigheterna att omgående ändra sitt arbetssätt så att lagen följs.

Jag kan inte se några som helst hinder för socialförsäkringsministern att svara på de frågor jag ställt utan att vare sig kommentera eller ingripa i enskilda fall. Det har fungerat utmärkt att ge allmänna svar tidigare, och det fungerar precis lika bra nu.

Jag ser med spänning fram emot socialförsäkringsministerns svar!

Med vänlig hälsning

Kjell Samuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar