onsdag 28 oktober 2015

Kollaborativ ekonomi



Häromkvällen så var jag på ett mycket intressant föredrag om kollaborativ ekonomi. Jag har varit delaktig i densamma på senare tid, men måste tillstå att jag aldrig förut hört denna benämning.

Att kollaborera betyder att samarbeta, eller ha samröre med, någon eller några, vanligtvis för att uppnå något mål. I den kollaborativa ekonomin förspråkas en konsumtion som förbrukar mindre naturresurser än dagens. Tillgång sätts framför ägande. Kollaborativ ekonomi kan vara att hyra eller hyra ut, att låna eller låna ut, att ge eller ta emot, att dela m.m. Ofta handlar det om gräsrotsinitiativ, men såväl myndigheter som företag visar allt större intresse.

För egen del har mitt deltagande i den kollaborativa ekonomin främst handlat om att vara med i olika grupper på facebook där det köps, byts, säljs, skänks och tas emot. Eftersom min ekonomi länge har varit ytterst knapp har det oftast handlat om att ta emot, men ett och annat som jag haft över finns nu hos nya ägare.

Bortsett från den rent ekonomiska aspekten är jag tilltalad av den kollaborativa ekonomin ur ett resursperspektiv. Jordens resurser är begränsade, och om vi skall kunna lämna en beboelig planet till kommande generationer måste vi förvalta dem varsamt, och då håller det inte i längden med slit och släng.

Tack vare den kollaborativa ekonomin har jag haft en cykel att cykla på i sommar och en hjälm att ha på huvudet på cykelturerna. Jag har kunnat packa badbyxor och trampa iväg till kusten eller olika badsjöar och njuta av sommaren när det varit soligt och varmt. Tack vare den kollaborativa ekonomin har jag en varm jacka och varma kängor att ta på mig när vinterkylan kommer. Jag är djupt tacksam för all den hjälp jag fått av generösa givare.

För den som vill veta mer om kollaborativ ekonomi kan jag rekommendera ett besök på den ideella föreningen Kollaborativ Ekonomi Göteborgs hemsida http://www.kollekogbg.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar