torsdag 22 oktober 2015

E-post till myndigheter 151022

Till:
Annika Strandhäll, socialförsäkringsminister
Ann-Marie Begler, generaldirektör Försäkringskassan
Ann Persson Grivas, f.d. vikarierande generaldirektör Försäkringskassan
Övriga i försäkringskassans ledning
Lennart Strandberg, kontorschef Skatteverket Örnsköldsvik
Adam Reuterskiöld, kommunalråd i Ekerö kommun
Kjell Öhrström, ordförande i socialnämnden i Ekerö kommun

Kopia:
Stefan Löfven, statsminister, partiledare Socialdemokraterna
Gustav Fridolin, utbildningsminister, språkrör Miljöpartiet
Åsa Romson, klimat- och miljöminister, vice statsminister, språkrör miljöpartiet
Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet
Jan Björklund, partiledare Folkpartiet
Annie Lööf, partiledare Centerpartiet
Anna Kinberg Batra, partiledare Moderaterna
Ebba Busch Thor, partiledare Kristdemokraterna
Helén Eriksson, Försäkringskassan
Maud Aronsson, Försäkringskassan
Kaja Jokobsen, Försäkringskassan
Jacky Pereira Hadaya, Försäkringskassan
Stefan Svensson, sektionschef Försäkringskassan Sundbyberg
Evin Zarei, sektionschef Försäkringskassan Sundbyberg
Tomas Hellström, Sektionschef, Skatteverket Stockholm
Hanna Svensson, oppositionsråd Ekerö kommun
Inger Sehlqvist, personligt ombud Ekerö kommun
Inger Granefjärd, budget- och skuldrådgivare Ekerö kommun

Bilagor:
Tidigare email

==========

Nu har det gått ytterligare en dryg vecka. Fortfarande inget svar från någon av adressaterna.

Jag påminner åter om förvaltningslagen, 4 §, 2 st. – ”Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt”. Bortsett från att det är respektlöst, arrogant och maktfullkomligt av myndighetspersoner att inte besvara frågor från enskilda, så är det alltså ett brott.

Sedan mitt förra påminnelsemail har jag blivit kontaktad av Stefan Svensson och Evin Zarei på Försäkringskassan i Sundbyberg. De ville erbjuda mig ett ”informativt” möte. Försäkringskassans utgångspunkt är alltså uppenbarligen att jag fortfarande inte förstått de beslut som fattats och att man därför behöver förklara ytterligare. Finns det då ingen gräns för hur mycket respektlöshet, arrogans och maktfullkomlighet Försäkringskassan förmår att uppvisa? Jag är sjuk, inte dum i huvudet. För tydlighets skull vill jag påpeka att udden i denna kritik inte är riktad mot Stefan och Evin, som fått agera budbärare utan att ha befogenhet att förändra något, utan mot dem som givit dem uppdraget.

Problemet är inte att jag inte förstått de beslut som fattats. Problemet är att Försäkringskassan inte följt lagen när besluten fattades. Försäkringskassan har inte heller stått fast vid utfästelser som gjorts då jag tagit kontakt i frågan. Jag har nogsamt påpekat detta och även citerat aktuell lagtext. Än så länge har ingen från Försäkringskassan vare sig bemött eller kommenterat detta. De svar jag fått har i stället samtliga varit på temat ”Vi ändrar inget, vi struntar i vad du säger, vi struntar i vad lagen säger, vi gör som vi vill, och är du inte nöjd får du dra oss inför domstol.”

Jag har också ställt ett antal frågor, föranledda av de kontakter jag haft med Försäkringskassan under året. Än så länge har ingen från Försäkringskassan besvarat någon av dessa frågor. Bortsett från att det är respektlöst, arrogant och maktfullkomligt, så är det alltså, som påpekats ovan, även ett lagbrott. Försäkringskassan fortsätter att bryta mot lagen.

Jag kräver att ni tar tag i mitt ärende NU! Om ni klarade av att göra fel på fyra dagar, så kan ni klara av att rätta till felet på fyra dagar också. Som en konsekvens av ert agerande har jag inte kunnat ta del av den arbetslivsintroduktion som jag har rätt till. Jag har därigenom förlorat ekonomisk ersättning som jag har rätt till. Jag kräver att ni rättar till även detta NU!

Det har nu gått tre månader sedan jag blev utförsäkrad. Jag kommer därför nu att på nytt ansöka om sjukpenning. Jag förväntar mig att denna ansökan behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Skulle Försäkringskassan av någon anledning ha något att invända mot de uppgifter jag lämnar, så förutsätter jag att jag blir kontaktad för klargörande innan något beslut fattas.

==========

Jag har inte heller fått svar från Skatteverket på den skrivelse om F-skatt och momsregistrering som jag skickade 1 oktober. Så länge jag inte återfått F-skatt och momsregistrering kan jag inte påbörja arbetet med att starta upp mitt företag och därmed inte heller inleda min återgång till arbete. Det är nu ungefär ett år sedan jag tog första kontakten i detta ärende och jag kan inte se någon anledning till ytterligare dröjsmål utan förväntar mig svar och en lösning NU!

==========

Jag har inte heller fått svar från någon representant för Ekerö kommun. Jag har däremot nyligen varit i kontakt med Kungälvs kommun och kan konstatera att de levererat mer på en enda dag än vad Ekerö kommun lyckats leverera på flera år.

==========

Det är nu drygt 15 månader sedan min celiaki diagnostiserades. Det är drygt 12 månader sedan jag började äta glutenfri kost. Jag har varit helt infektionsfri sedan dess och min fysiska hälsa förbättras kontinuerligt. Så gott som dagligen betonas från såväl myndigheter som politiker av alla färger vikten av att långtidssjuka kommer åter i arbete. Jag vill inget hellre, och skulle gladeligen ägna all tid och energi jag kan uppbringa åt detta. I stället ägnar jag den tiden och energin åt att kämpa mot myndigheter som systematiskt bryter mot lagen. Detta orsakar stress, oro, ångest och sömnproblem och har lett till att min utmattningsdepression nu blivit så mycket värre att jag nu är sjukskriven på heltid igen i stället för som tidigare 75 %.

==========

Från och med denna vecka har jag påbörjat publicering av information om mitt ärende på en blogg och en facebooksida. Jag nämner detta för att ni skall vara informerade. Jag kommer att publicera innehållet i detta brev. Jag kommer också att publicera information om vilka som svarar och vilka som inte svarar, samt vad jag får för svar. Vid behov kan jag också komma att informera valda medier.

Med vänlig hälsning
Kjell Samuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar